دلیل سیاه شدن و سوختگی برگ درخت گردو چیست؟

عمر درخت گردو را 200 الی 300 سال برآورد کرده اند همین عمر طولانی و مصارف بسیاری که از محصول این درخت می‌توان کرد، خود دلیلی است کاملاً قانع‌ کننده، برای اینکه به پرورش گردو و احداث باغ آن روی بیاوریم. بدون شک پرورش نهال گردو سود فراوانی به همراه خواهد داشت. اما مسئله ای در این میان وجود دارد که ما همیشه بر آن تأکید ورزیده‌ایم، و آن هم این است که:

پرورش هر محصولی و احداث باغ آن، به علم و دانش و تجربه مکفی نیاز دارد. بله… پرورش گردو نیز به همین منوال، نیازمند دانش تخصصی است؛ زیرا که ممکن است به‌ صورت کاملاً ناگهانی، درختان ما دچار خسارت و آسیب شوند و اگر علم کافی نداشته باشیم، ضرر بسیاری را متحمل خواهیم شد.

از جمله همین آسیب ‌ها، می ‌توان سیاه شدن و به اصطلاح سوختگی برگ‌ها را نام برد، معضلی که اگر به موقع رفع نشود، می‌توانند ضرر بسیار سنگین‌تری را بر جای بگذارد. امروز در این نوشتار، قصد داریم تا از علت سیاه شدن برگهای درخت گردو، برای شما صحبت کنیم.

در این گفتار، نه تنها علل شایع برای این آسیب را بررسی خواهیم کرد، بلکه راهکارهایی را نیز برای رفع و جلوگیری از آن، به شما معرفی خواهیم کرد؛ به‌ علاوه علت خشک شدن برگ درخت گردو در تابستان، را نیز مشخص خواهیم کرد.

 

 

مراقبت‌های لازم برای درخت گردو:

قبل از آنکه به ‌عنوان یک باغدار، از خود بپرسید که علت سیاه و خشک شدن برگ درخت گردو، چیست باید مراقبت ‌های لازم از این درخت را به خوبی بدانید و البته از درختان باغ خود، به‌ صورت اصولی و بر روی قاعده مشخص، نگهداری کنید. به ‌طور مثال، قبل از کاشت و خرید نهال، باید شرایط اقلیمی محل باغ را بررسی کنید، بعد از آن نژادی مناسب و سازگار خریداری کنید. بعد از آن، زمین را آماده کنید، کوددهی کنید، به تغذیه و آبیاری درخت توجه کنید، هرس کنید، سمپاشی کنید و چندین و چند نوع مراقبت ضروری دیگر را به عمل آورید.

بدون انجام این مراقبت ‌ها که از قضا برای باردهی و کیفیت محصول درخت بسیار ضروری هستند و در اصطلاح تخصصی به مرحله «داشت» شناخته می ‌شوند، نمی ‌توان انتظار داشت که درختان بعد از مدتی آسیب نبینند و یا دچار سوختگی برگ درخت گردو، نشوند.

علت سیاه شدن برگهای درخت گردو:

خیلی از کشاورزان و باغداران، بعد از کاشت درخت و رسیدن به مرحله داشت و مراقبت، متوجه سیاه شدن برگ درختان خود می‌شوند. این سیاه شدن در اصطلاح عام، با نام «سوختگی برگ» نیز شناخته می‌شود و البته در زمره بیماری ‌های درخت قرار می‌گیرد. اینجاست که باغدار از خود می‌پرسد که علت سیاه شدن برگهای درخت گردو، چیست و چگونه می شود آن را رفع نمود.

علت سیاه و خشک شدن برگ درخت گردو؛ را می‌توان در موارد متعددی خلاصه نمود؛ در این مواقع، برگ ابتدا اندکی خشک و زرد می‌شود و در نهایت، می‌ریزد. در چنین حالتی، متخصصان اعتقاد دارند که درخت، از روند رشد طبیعی خود خارج شده و باید آن را درمان کرد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین دلایل سیاه شدن برگ درختان گردو را مرور خواهیم کرد.

  1. سوختن برگ گردو بخاطر شوری آب:

قبل از کاشت نهال گردو بایستی خاک را بخوبی بسنجید و اگر شور بود حتما با روش های آبشویی آن را برطرف کنید.اما در هنگام آبیاری بایستی از آبی که شور نیست استفاده کنید.چرا که یکی از علل سوختگی برگ ها همین شوری آب می باشد. آبیاری برای درخت گردو بسیار مهم است؛ آبیاری بیش از حد، می‌تواند علت سیاه شدن برگهای درخت گردو، باشد. زمانی که آبیاری زیادتر از حد تحمل درخت باشد، در این صورت دور برگ‌ها آرام آرام سیاه شده و در نهایت، فرو خواهند ریخت. حتی تنش در آبیاری و یا استفاده از برخی‌ کودها نیز می‌تواند نتایج مشابهی را به‌دنبال داشته باشد.

  1. افزایش غلظت بور و سیاه شدن برگ گردو:

وجود بیش از اندازه بعضی از عناصر در خاک و یا کود، می‌تواند منجر به سوختگی برگ درخت گردو، شود. حتی به عکس، کمبود برخی از عناصر (مثل فسفر و پتاسیم) نیز همین نتیجه را به‌دنبال خواهد داشت. اگر در خاک و یا کودی که به درخت خود می‌دهید، میزان عنصر «بور» بیش از حد اندازه باشد، به تدریج اطراف هر برگ سیاه شده و روی سطح برگ نیز لکه‌ های قهوه‌ ای رنگ مشاهده خواهد شد. برای رفع این معضل، می‌تواند از مواد کاهنده غلظت در آبیاری و یا از آب شیرین برای آبیاری استفاده نمود.

  1. سیاهی برگ گردو به دلیل آنتراکنوز:

بیماری آنتراکنوز، یا همان قارچ آنتراکنوز، از دیگر دلیل های سوختگی برگ درخت گردو، است. همانطور که گفتیم، این بیماری نوعی قارچ است؛ مبدأ بروز آن نیز برگ‌ های خشک‌ شده‌ ای است که در فصل پاییز و زمستان، به زیر درخت می ریزند و رطوبت را به خود جذب می‌کنند. این عارضه، با اسم «لکه سیاه» نیز شناخته شده است. مناسب ترین راهکار برای رفع این بیماری، آن است که برگ ‌های ریخته شده به زیر درخت را بسوزانیم، و یا از راه های کنترل این روش می توان به شخم زدن اشاره کرد و برگها را کاملا با خاک بپوشانیم. شخم زدن می تواند در فصل زمستان مناسب باشد. از طرفی سمپاشی با کلرور مس انجام می گیرد. دو هفته بصورت پیاپی این سمپاشی را انجام بدهید. اولین سمپاشی بعد از اینکه برگ ها بر روی زمین ریختن دومی بعد از دو هفته می باشد. جمع آوری برگ ها از سطح زمین گفت باید برگ هایی که ریزش می کنند را جمع کرده و بسوزانیم.

  1. تأثیر بیماری بلایت بر سوختگی برگ گردو:

بیماری بلایت را همچنین می ‌توان به عنوان علت سیاه و خشک شدن برگ درخت گردو، بیان کرد. این بیماری، نه تنها برگ درخت را سوزانده و سیاه کرده، بلکه در درجات بالاتر، سبب سیاهی پوست سبز رنگ و حتی مغز میوه شده و به محصول، آسیب وارد می‌کند. این بیماری باکتریایی است و به محض مشاهده، باید برای درمان اقدام کرد، وگرنه ضرر بسیاری متوجه باغ و سایر درختان نیز خواهد شد.

  1. سیاه شدن برگ گردو به دلیل سرمازدگی:

سرمای بهاره می‌تواند کابوسی برای هر باغدار باشد. سرمای بهاره معمولاً در روند رشد درخت، جوانه‌ زدن و باردهی، اثری سوء دارد و می ‌توان ضرر و زیان بسیاری را به همراه داشته باشد. علت سیاه شدن برگهای درخت گردو، هم می ‌تواند به دلیل همین سرمای بی خبر بهاره باشد. برای کاهش اثر سرمازدگی بهاره، می ‌توان از کود هایی که دارای ترکیبات پتاسیم، آمینو اسید و فسفر هستند، استفاده نمود.

  1. خشک شدن برگ گردو در تابستان:

علاوه‌ بر مواردی که در بالا مطرح شد، موضوع دیگری را نیز می ‌توان بیان نمود آن هم چیزی نیست جز خشک شدن برگ، در فصل تابستان. می ‌توان علت خشک شدن برگ درخت گردو در تابستان، را با تمامی موارد ذکر شده در بالا توجیه کرد. اما علاوه‌ بر آن، می‌توان آبیاری نامناسب و یا گرمای زیادی و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید را نیز افزود. بیشتر سعی کنید ارقام مقاوم به گرما را مثل نهال گردو پکان را برای مناطق خیلی گرم انتخاب کنید.

درمان سوختگی برگ درخت گردو:

در اولین مرحله برای درمان، ابتدا باید علل سوختگی برگ درخت گردو، را با بررسی دقیق، پیدا کرده و سپس برای رفع آن، اقدام نماییم. برای رفع این معضل، پیشنهاد می‌شود که به ‌صورت زیر عمل نمایید:

  • درخت را به خوبی بررسی کنید تا اگر به آفات و حشرات موذی دچار شده است، بتوانید آن ‌ها از بین ببرید. سمپاشی می ‌تواند در رفع سیاهی برگ این درخت، بسیار مفید واقع شود. انجام به موقع و درست سمپاشی، تأثیر بسزایی در حفظ سلامتی درخت خواهد داشت.
  • در مرحله بعدی، باید تغذیه درخت را اصلاح نمایید. آبیاری و کوددهی، هر دو بخشی از تغذیه درخت هستند و باید به انجام صحیح هر دو، ممارست ورزید. عناصر و منابع خواسته شده درخت باید تأمین شوند، خاک و ریشه باید از راه اصولی تقویت شوند و آبیاری نیز باید به اندازه مناسب صورت گیرد.
  • نکته ‌ی دیگر برای رفع سوختگی برگ درخت گردو، این است که از همان اول، به‌دنبال ارقام و نژاد مناسب نهال باشید، نهال باکیفیت خریداری کنید و البته در این میان، چنان که گفتیم، به اقلیم محل کاشت نیز توجه داشته باشید.

درخت گردو؛ مزایا و مصارف آن:

به این موضوع اندک اشاره ‌ای در بخش قبلی داشتیم؛ مهم‌ترین مزایای کاشت این درخت را شاید بتوان عمر طولانی آن دانست؛ زیرا که با این عمر طولانی، می‌تواند مانند یک سرمایه‌گذاری، برای چندین نسل باشد. تنها لازم است تا از علت خشک شدن برگ گردو در تابستان، آگاهی یافت و پیشگیری های لازم را رقم زد. موارد استفاده از محصول آن هم که خدا را شکر، اصلاً کم نیست و هیچوقت هم کم نمی‌شود. نه تنها خود درخت، بلکه محصول آن نیز در زمره پر مصرف‌ ترین محصولات است.

از گردو در هزار و یک صنعت و حوزه می ‌توان استفاده کرد؛ نانوایی و شیرینی‌پزی، مصرف خام و خشک، عطاری، عصاره‌ گیری و روغن‌ گیری، داروسازی و تولید لوازم بهداشتی و زیبایی و خیلی از موارد دیگر. حتی اگر روزی محصول‌ دهی این درخت تمام شود، می‌ توان از چوب درخت استفاده کرد. اما در این میان، اگر درخت و محصولات شما به ‌طور مثال دچار معضل سوختگی برگ درخت گردو، شوند تمام این رویاها به باد خواهد رفت.

پرورش انواع نهال گردو از جمله نهال گردو پیوندی، نهال گردو کاغذی و نهال گردو تویسرکان جز پر سود ترین کسب و کار ها محسوب می شود. برای خرید بهترین نهال گردو حتما از طریق نهالستان های معتبر اقدام نمایید تا از کیفیت و باردهی خوب خیالتان راحت باشد.

جمع‌ بندی علت سیاه و خشک شدن برگ درخت گردو یا سوختگی برگ درخت گردو:

در این مقاله، سعی ما بر آن بود تا بتوانیم علل شایع سوختگی برگ های درختان، را در کنار هم، بررسی نماییم. سوختگی و سیاهی برگ این درخت، در نهایت منجر به ریزش برگ می گردد و می‌تواند سلامت کل درخت را درگیر کند، روند طبیعی باردهی را مختل سازد.

از همین روی، ابتدا ما انواع علت سیاه شدن برگهای درخت گردو، را برای شما برشمردیم، سپس از راهکارهای رفع آن برای شما صحبت کردیم. در نهایت نیز روش‌ هایی را برای جلوگیری و حل و فصل این بیماری، به شما پیشنهاد دادیم.

حتی از دلیل خشک شدن برگ درخت گردو در تابستان، نیز صحبت کردیم در نهایت، اجازه دهید به ‌عنوان حسن ختام این گفتار کوتاه، نظر شما را نیز جویا شویم؛ آیا شما هم تجربه سوختگی و یا ریزش برگ درختان گردو را داشته‌اید؟ برای رفع آن از چه روش ‌هایی استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را در قالب کامنت، با ما هم در میان بگذارید.