۶ نکته اساسی برای ساخت باغ زیبا و خیره کننده

۶ نکته اساسی برای ساخت باغ زیبا و خیره کننده

۶ نکته اساسی برای ساخت باغ زیبا و خیره کننده

همه ما تلاش‌های بسیاری می‌کنیم تا بتوانیم خانه رویاهایمان را به دست بیاوریم. جایی که بتوانیم بعد از کارهای سخت روزانه و یک روز کاری طولانی به آن پناه ببریم. گاهی وقت‌ها خانه و ویلای شما نمی‌تواند آن قدرها هم که باب میل شما است آرام بخش باشد. این می‌تواند به دلیل نداشتن یک باغ یا حیاط دلخواه باشد. حیاط و همین طور حیاط خلوت شما چطور به نظر می‌رسد؟ اگر شما هم از دسته افرادی هستید که از شکل و شمایل فضای سبز خانه خود راضی نیستید با ما همراه باشید. ما در این مقاله به شما ایده‌هایی برای تغییر حیاط منزلتان به یک باغ دلفریب ارائه می‌دهیم. خیلی‌ها گمان می‌کند که ساختن باغ‌ها از آن جمله کارهای بسیار هزینه بر است که از عهده هر کسی برنمی آید. حقیقت این است که اینطور هم نیست. طراحی باغ می‌تواند توسط یک فرد تازه کار و یا یکی از متخصصان حرفه‌ای انجام شود.

خوشبختانه این روزها به کمک فناوری تمامی کارهای سخت به سادگی انجام می‌شوند. حالا می‌توانید به سادگی با کمک گرفتن از برنامه‌های مختلف طراحی اولیه باغ خود را انجام دهید. برای این کار باید عوامل زیر را در نظر داشته باشید.

نکاتی برای طراحی باغ

1. بودجه

در واقع  مبلغی که می‌توانید برای این کار هزینه کنید اولین و مهم‌ترین چیزی است که باید به آن فکر کنید. بودجه مورد نظر شما بسیار تعیین کننده است.  شما بعد از مشخص کردن بودجه خود می‌توانید تصمیم بگیرید که به سراغ کدام بذرها و یا چه نوع سنگ فرش برای زیباتر کردن باغ بروید.

باغچه کاری

محوطه سازی فضای سبز با چه قیمتی در بازار ارائه می شود؟

2. خاک

قبل از هر چیزی باید از خاک منطقه خود شناخت کافی داشته باشید. شما برای این کار نیاز نیست تا در زمینه خاکشناسی متخصص باشید؛ تنها کافی است اصول اولیه را در زمینه انواع خاک بدانید. نوع خاک و مواد داخل آن و همین طور میزان خشک یا مرطوب بودن منطقه بسیار مهم است. برای مثال برخی از خاک‌ها حاوی مقادیر زیادی گج یا سایر مواد هستند. معمولاً از میزان رویش گیاهان هرز می‌توان نسبت به این نکات آگاهی پیدا کرد.

لطفاً توجه داشته باشید که این مساله تنها در صورتی مهم است که بخواهید خودتان باغ را طراحی کنید . اگر کار طراحی را به یک متخصص بسپارید؛ اوم دقیقاً می‌داند که برای این کار باید چه مراحلی را انجام دهد. برای ارتقا و بالا بردن کیفیت خاک می‌توانید انواع مواد مفید همچون املاح معدنی و یا کمپوست و کود را به آن افزود.

خاک باغچه

3. سطح

سطح طراحی باغ برای زیبایی شناسی باغ بسیار ضروری است. می‌توانید یک چمنزار گسترده مانند باغ‌های معتدل غربی داشته باشید. سطح مسیرها در طراحی باغ باید با در نظر گرفتن عملی بودن و زیبایی شناسی طراحی شود.

گل آرایی

 

4. مکان

دوست دارید باغ شما در کجا باشد؟ باید مشخص کنید که مسیرهای دستیابی باغ به منزل شما از چه طریقی باشد. بسیار مهم است که شما پاسخ این سوالات را بدانید. باید ویژگی‌های توپوگرافی یا به بیان ساده‌تر پستی و بلندی‌های مکان مورد نظر، امکانات و سازه‌هایی که در مجاورت آن وجود دارد و همین طور میزان اشراف داشتن سایرین به باغ را به خوبی مشخص کنید. یادتان باشد که نوع طراحی یک باغ ویلا در مناطق روستایی با یک باغ در منطقه شهری زمین تا آسمان فرق دارد.

فضای سبز

5. طراحی کاشت

در طراحی باغ مهم‌ترین نکته این است که طرح کاشت را به خوبی مشخص کنید. یک طراحی خوب می‌تواند باعث موفقیت و یا شکست پروژه شما شود. برای این کار لازم است تا به خوبی از اصول باغبانی آگاه بوده و همین طور شرایط زیست محیطی و ویژگی‌های فرهنگی منطقه مورد نظر را بشناسید. قبل از اینکه در این مسیر بی گدار به آن بزنید باید بدانید که کدام گونه‌های گیاهی در آن مکان به خوبی رشد می‌کنند.

گل کاری

6. نوع باغ

انواع مختلفی از باغها وجود دارد که شامل:

  • باغ‌های اسلامی (غالب در جنوب آسیا ، آفریقای شمالی و شبه جزیره ایبری)
  • باغ‌های مدیترانه‌ای (که مورد علاقه رومی‌ها و یونانی‌ها بودند)
  • باغ‌های رسمی (طراحی باغ سنتی اروپا)
  • باغ‌های کلبه‌ای (باغ وحشی ، این نوع باغ مناسب مناطق کوچک شهری نیست!)
  • باغ آشپزخانه (یک باغ  با انواع سبزیجات و گیاهان ساده)
  • باغ شکسپیر (طراحی باغ متناسب با مضمون کارهای ویلیام شکسپیر)
  • باغ سنگی (طراحی گسترده‌ای از سنگ و سنگ)
  • باغ معاصر (برای  منازل مدرن)
  • باغ کوچک شهری (باغ کانتینر)

باغ مسکونی

تا این جا به بسیاری از اصول اولیه در طراحی باغ اشاره کردیم. بعد از این که تک تک این موارد را به خوبی بررسی کنید باید به سراغ مرحله بعدی بروید. یکی دیگر از موارد حیاتی در تنظیم فرم طراحی باغ شامل هزینه‌های حفظ و  نگهداری می‌شود.  شما ممکن است نیاز داشته باشید تا یک باغبان استخدام کنید و همین طور به شکل مرتب مواد و وسایل ضروری را برای نگهداری از باغتان تهیه کنید. برای مثال لازم است تا ابزارهای مناسب برای هرس گل و رسیدگی به گیاهان و درخت‌ها را تهیه کنید. استفاده از درخت‌ها برای زیبا سازی باغ‌ها یک روش بسیار قدیمی و کهن است که ممکن است نیاز به آموزش‌های خیلی پیچیده نداشته باشد. شما باید از تخیل خود کمک بگیرید تا بتوانید باغ محبوب خود را طراحی کنید. این باغ زیبا می‌تواند تمامی بازدید کننده‌هایش را به تحسین وادارد. اینکه از چه نوع درخت‌هایی برای این کار استفاده کنید و همینطور مدل چیدمان سنگ فرش‌ها نیز می‌تواند به زیبایی باغ شما بیفزاید.

باغ سرسبز

زمانی که از اهداف و ظرفیت خود آگاه شدید و تمامی شرایط ذکر شده برای ایجاد یک باغچه­‌ی مرغوب گیاهان خوراکی را پشت سر گذاشتید، زمان انتخاب گیاه رسیده است.

تصمیم‌گیری درباره چگونگی و زمان کاشت گیاهان جایی است که هنر و چالش واقعی باغبانی آغاز می­‌شود. زمان کاشت بستگی به نوع محصولی که می­‌خواهید در باغچه­ خود پرورش دهید، دارد. بهترین زمان برای کاشت عموم گیاهان خوراکی به ویژه سبزیجات و صیفی­‌جات، بهار و تابستان است و اگر علاقه‌­مند به باغبانی در فصول پاییز و زمستان هستید، بهتر است به فکر یک گلخانه­‌ی کوچک باشید که دمای هوا را به طور مصنوعی مناسب کاشت کند. در بعضی موارد شما احتیاج دارید قبل از کاشت گیاه در باغچه و فضای اصلی خود، گیاهان را در محیطی کوچک کشت کرده و زمانی که گیاه به اندازه‌­ی مناسب برای انتقال نشاء رسید، آن را به محیط و زمین اصلی کشت، منتقل کنید.

نقشه خود را ساده نگه دارید. به هر گیاه فضای خاصی اختصاص دهید و در نظر بگیرید که بعضی از گیاهان مثل سبزی­‌های سالادی به فضای کمی نیاز دارند، در حالی که بعضی دیگر مثل کدو تنبل می­‌توانند خیلی بزرگ شوند. اگر قصد کاشت در بسترهای برجسته را دارید، می­‌توانید هر بستر را با کمک نخ و میخ به بخش­‌های کوچک­تر تقسیم کنید. به این شیوه، باغبانی فوت مربعی یا متر مربعی می­‌گویند.

این تکنیک علاوه‌بر اینکه روشی بسیار عالی برای باغبانی در فضاهای کوچک است برای کشت سبزی‌­های خوراکی و سالادی که هر دو هفته یک بار در اندازه‌های کوچک کاشته می­‌شوند، مفید است. از مزایای این نوع کشت استفاده از تمام فضای کوچک قابل کشت، زیباسازی باغچه و حیاط، صرفه‌جویی در مصرف آب و رسیدگی بهتر به گیاهانتان است.

به خاطر داشته باشید که باید از کاشت یک گیاه (یا گیاه مشابه آن) در یک نقطه ثابت طی چندین سال متوالی پرهیز کنید. کاشت گیاهان به صورت چرخشی می‌­تواند به جلوگیری از آفات گیاهی ناشی از خاک و کمبود مواد مغذی کمک کند.

 

اگر شما هم در فکر طراحی باغ برای منزل یا ویلای خود هستید؛ یادتان باشد که همیشه طراحی‌های ساده چشم نواز تر هستند. امیدواریم کمه که با دانستن این نکات بتوانید باغ زیبایی را طراحی و اجرا کنید. اگر به کمک نیاز دارید از خدمات ما در زیتون کمک بگیرید.

هزینه خدمات گل کاری و نگهداری باغ و باغچه

ایجاد فضای سبز در خانه و ساختمان، کیفیت زندگی ساکنین منزل را افزایش داده، در روحیه افراد موثر است و زیبایی خانه را نیز دوچندان می کند. اما مشغله کاری و کمبود دانش عمومی اشخاص در نگهداری و مراقبت از گیاهان باعث شده تا افرادی به صورت تخصصی به ارائه خدمت گل کاری و نگهداری از باغچه ها و فضای سبز ساختمان ها بپردازند.

خدمات باغچه داری و گل کاری این امکان را فراهم می آورد که به کمک افرادی که در این حوزه صاحب تجربه و تخصص هستند، فضای سبز دلپذیری در خانه به وجود بیاورید و به خوبی از این فضا نگهداری کنید. هزینه این خدمات اما (خدماتی که به زعم برخی از افراد کار ساده ای بوده و نیاز به برون سپاری ندارد)، محل سوال بسیاری از مشتریان است. آشنایی با فاکتورهای تاثیرگذار بر هزینه گل کاری و نگهداری از باغچه می تواند در تخمین قیمت تمام شده این سرویس و انتخاب مناسب ترین فرد یاری کننده باشد.

عوامل موثر بر هزینه گل کاری و نگهداری از انواع باغچه

همانند بسیاری از خدمات دیگر، نمی توان در رابطه با تعرفه خدمات باغچه داری رقم مشخصی را تعیین کرد. بلکه بسته به عوامل مختلفی، هزینه نگهداری از باغچه نیز متغیر می شود؛ عواملی مثل:

میزان حجم گیاه مورد استفاده بر هزینه گل کاری و باغچه داری موثر است

در اجرای فضای سبز مد نظر شما هرچه به پوشش گیاهی متراکم تر و تعداد درختچه‌ ها و گل ها بیشتر باشد، مبلغ نهایی هزینه باغچه کاری افزایش می یابد. بدیهی است که فضای بزرگ تر به تعداد درخت و گیاه بیشتری نیاز دارد و در نتیجه محوطه سازی چنین فضاهایی وقت گیرتر و گران تر خواهد بود.

نوع گل بر هزینه گل کاری و باغچه کاری تاثیر دارد

اگر تاکنون به بازار گل فروشان سری زده باشید، می دانید که قیمت انواع گل بسیار متفاوت بوده (در نظر بگیرید که مثلا گل رز شامل انواع رز رونده، رز عطری، رز پیچکی و رز مینیاتوری می باشد) و از رقم های پایین شروع و به رقم های بسیار بالا ختم می شود. به طور مثال گل های فصلی قیمتی بسیار ارزان تر از گل ها دائمی دارند. در مجموع باید توجه داشته باشید که کیفیت گل و قیمتی که بابت آن می پردازید، یکی از مهم ترین عوامل در تعیین هزینه گل کاری باغچه یا گلدان های منزل است.

متراژ فضا عاملی مهم در تعیین هزینه گل کاری و باغچه کاری است

مانند بسیاری از خدمات دیگر، اینکه کار در چه مقیاسی صورت می پذیرد، در تعیین اجرت متخصص و قیمت تمام شده کار موثر است. به طور مثال بسته به اینکه کار روی چند گلدان صورت گرفته و نیاز به نگهداری از یک باغ بزرگ باشد، یا بسته به اینکه کار روی یک باغچه دست ‌نخورده انجام شود یا باغچه‌ای که نسبتا به آن رسیدگی شده است، تعرفه گل کاری و میزان دستمزد باغبان تغییر پیدا می کند.

میزان خدمات جانبی تاثیر بسزایی بر هزینه مراقبت از گیاهان دارد

نگهداری از باغچه و سرزنده کردن آن تنها معطوف به کارهای ساده و عادی نمی شود و بسته به درخواست مشتری، امور مختلفی را در بر می گیرد. به طور مثال بنا به صلاحدید متخصص باغبانی ممکن است که به تعویض خاک باغچه نیاز باشد و یا اینکه مشتری خواهان آن است که گل کاری به شیوه ای خاص به انجام رسیده و از وسایل چوبی در اجرای آن استفاده شود. موارد دیگری مثل نورپردازی، تنظیم سیستم آبیاری، قیمت برندهایی که در این فرایند به کار می روند و … نیز در تعیین هزینه نگهداری باغچه و گل کاری آن نقش دارند.

هزینه چمن کاری بر تعیین قیمت تمام شده باغچه کاری موثر است

چمن کاری یکی از خدمات اضافی سرویس باغبانی و گل کاری است و بنا به درخواست مشتری اجرایی می شود. با این وجود اما کاشت چمن و نگهداری از آن شرایطی ویژه داشته و قیمت آن به مقیاس متر مربع بر هزینه گل کاری و هزینه نگهداری از باغچه اضافه می شود.

میزان دستمزد متخصص گل کاری و باغبانی به چه صورت تعیین می شود؟

بسیاری از باغبان ‌ها پروژه ‌های نگهداری باغچه و گل کاری را به صورت ساعتی قیمت‌ گذاری می ‌کنند. از این رو تعیین قیمت نهایی سرویس رسیدگی به باغچه، به میزان زیادی بستگی به حجم کاری دارد که قرار است در باغچه اعمال شود. شیوه دیگر قیمت گذاری سرویس گل کاری و نگهداری از باغچه، بر اساس متراژ فضایی است که از آن نگهداری شود. در اینگونه موارد به ازای تعرفه گل کاری یا نگهداری به ازای هر متر مربع تعیین می شود و سپس در متراژ فضا ضرب می شود تا رقم نهایی سرویس به دست آید.

خدمات گل کاری و باغچه داری با گلسرای زیتون

مجموعه گل و نهال زیتون با بهره گیری از بهترین متخصصین باغبانی و گل کاری و نگهداری از انواع محوطه های سبز، آماده است تا کلیه خدمات مرتبط با این حوزه را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت ارائه کند. برای بهره مندی از این خدمات کافی است تا سفارش خود را به صورت آنلاین به ثبت رسانده، یا با شماره تلفن 09909252556 تماس گرفته تا کارشناس ما مطابق با خواست شما فرآیند گل کاری و باغبانی را آغاز نماید.

1401-08-21T04:14:37+03:30

عنوان

Go to Top